Wednesday, December 15, 2010

kejadian pelangi...

salam...
semalam ptg on d way nk blik umh hujan renyai2...sejuk ja...pastu nmpk la pelangi..cntik..cmne kejadian pelangi ek?.dlu bljr sains tpi rasanya xde pun cikgu cite pasal pelangi ni..nk jwpan pasal plngi aku pun tnya la hubby aku yang agak terer skit dri aku..heheh..dia pun cite la pelangi ni terjadi bila matahari berada di belakng kita dan hujan berada di hdpn kita...mksudnya ruang antara matahari ngn hujan..fhm x..huhu.sebenarnya warna yg kita nmpk tu adalah disebabkan oleh cahaya matahari yang memancar dan terkena ngn air hujan..apabila terkena air hujan maka warna tersebut akn terpancar...btul ke ni....hehe..sebenarnya dikeliling kita ni adalah warna..tpi mata kasar kita xleh nk nmpk warna2 tersebut..ada 7 warna asas iatu sama ngn wrna pelangi..warna2 tu terjadi bila cahaya matahari ada..bila matahari xde so wrna2 tersebut xleh nmpk..bygkn klu malam boleh ke kita pastikan warna sesuatu bnda...tentu xboleh kn..kecuali adnya lampu..sebenarnya lampu diciptakan menggunakan unsur2 yang ad pada chaya matahari...huhu..phm ke??..hikhik..penerangan yang panjang lebar dismpaikan oleh hubby aku..dari blik opis sampai umh..huhu..boleh jadi guru sains untuk aku..dlu klu bljr sains ngn hubby msti aku leh score..hahah....

No comments: